30 D'ABRIL DIA INTERNACIONAL DEL JAZZ

 



Per celebrar el dia internacional del JAZZ com cal, us deixo un recull d'activitats i propostes que he anat fent amb l'alumnat per si en voleu fer alguna demà:

1. Observem aquests videos per veure els exemples de cada un dels moments en què els esclaus procedents d'Àfrica tenien present la música:

 1. Per treballar : work-songs

2. Per celebracions (enterraments, festes)

Cançó interpretada per Louis Armstrong i Ella Fitzgerald.

3. A les noves esglèsies per lloar a Déu

2. Explicar què és el ragtime !

Quan al 1865 Lincoln  va abolir l'esclavitud, alguns esclaus van començar a comprar instruments i a tocar música a locals. Tan podia ser un sol pianista com tota una banda! 

 Així és com va sorgir la figura del pianista tocant ragtime. Escolta a Scott Joplin amb el seu ragtime:


3. Podeu tocar la cançó de "When the saints go marching in" amb tablets / carrillons i acompanyar-vos amb la música instrumental que pots trobar en aquesta web:

4. Estudiem les caracteristiques  del jazz amb l'anàlisi d'aquests videos:

1. Ritme molt sincopat i alegre. Fixa't amb aquesta cançó de la BSO de SOUL:


2. Melodia cantada per la veu o per un saxo, que fa la melodia que es recorda. Escolta a Ella Fitzgerald:


3. Improvisació: Fixa't que fa Ella Fitzgerald al 1:27. Això es diu improvisar i també ho poden fer els instruments, com ho ha fet Duke Ellington amb el piano abans. És un moment de creació lliure, espontànea i irrepetible de melodies tot seguint unes pautes (pulsació, acords..).

4. La instrumentació del moment podia ser d'un sol instrument, dos, tres o quatre, o tota una agrupació que es diu Big Band. Tocaven els instruments com si els fessin "cantar" i es revaloren els instruments de vent metall.

Aqui pots veure la famosa big-band de Glenn Miller. Fes fixar-se als teus alumnes bé amb els instruments que hi apareixen. Quins porten la veu principal ? Quins fan d'acompanyament? De quines famílies apareixen ? Has sentit les improvisacions ? Quins instruments les han fet ?

5. Parlem del jazz a Catalunya? 

Sabies que als EUA tots els instituts tenen BIG BANDS? Però tranquil, no cal anar tan lluny per poder formar part d'una big band sent jovenet. Mireu aquest video de la Sant Andreu Jazz Band de Barcelona:

En grups d'alumnes de 4/5 podeu reflexionar sobre aquest punts:

D'on és aquesta banda?

Quina edat deuen tenir aquests músics?

Qui porta la melodia principal?

A quin músic ens recorda el senyor que canta'

Quins instruments improvisen'

Com es diu l'agrupació instrumental?

Quins instruments hi ha?

Mirem més exemples de músics catalans de jazz?

Andrea Motis (trompetista i cantant de jazz)

Gospel Viu Choir (grup de gospel de Palafolls (Girona) dirigit per Moisès Sala)

6. Donem a conèixer nous músics a l'alumnat d'origen afroamericà:

Michael Jackson, Whitney Houston, Beyoncé, Tina Turner, Alicia Keys,..



7. Si vols recollir totes aquestes propostes en un dossier el trobaràs aquI:
12 activitats per realitzar amb les idees d'abans !

Comentaris