PRESENTEM LES SEMICORXERES

 Avui us faré un recull d'activitats que faig servir, entre d'altres per presentar i practicar les semicorxeres, ja que actualment ho estic treballant a l'aula amb el grup de 4rt.

1. Cantar cançons on aparegui aquesta figura rítmica, ja que convé primer  haver cantat un temps abans la cançó que utlitzarem per presentar en aquest cas, un ritme nou.

Jo he escollit la cançó del "Tin ton". A partir de la primera frase de la cançó i entre tots, desscobrim que a la tercera pulsació cantem 4 sons en una mateixa pulsació ! Aquesta figura que va tan ràpid li direm semicorxeres i ensenyarem la seva grafia. El seu nom és TIRITIRI i penjarem la seva imatge al racó dels ritmes per a consultar en qualsevol moment.


També surten semicorxeres en les cançons de "Joli, joli ka" o "Una matinada fresca"

2. Lectura de fórmules rítmiques 


Escollim de 4 a 6 cartells i els aprenem a llegir i a picar, primer el docent els pica i l'alumnat l'imita seguint l'escriptura a la pissarra. Després els tornem a llegir sense el model del docent.

Tots aquests cartells del nivell 4 els podràs trobar a la pàgina de Profes papel tijera, i també trobaràs del nivell 1 al 5.

En aquest punt podren fer el joc del ritme enverinat.

Aquest joc consisteix en escollir un dels cartells treballats. Els diem que aquest ritme està enverinat i que quan el sentin no el poden repetir o quedaran enverinats. Tots els altres que piqui el docent si que els podran repetir. D'aquesta manera l'alumnat el tenim súperatent amb l'activitat .

3. Escriptura de ritmes

Una manera de practicar l'escriptura dels ritmes de manera divertida és amb el joc de trobar el ritme per l'aula. Es tracta d'amagar els 12 ritmes per l'aula, l'alumnat amb la seva fitxa amb 4 models, ha de buscar-los i escriure'ls. 

Aquest joc el pots trobar a la meva pàgina de Profes papel tijera.

4. Dictats

Jocs d'endevinar quina fórmula rítmica entre un conjunt de quatre o cinc que escollim i que s'han picat prèviament.

5. Improvisació i creació de ritmes.

Amb l'ajuda de material manipulatiu que li dic el tren dels ritmes, l'alumnat crearà un ritme de 4 pulsacions i després l'hauran de picar en cadena. Cada dia es pot practicar la cadena de diferents maneres:

- un darrera de l'altre.

- amb un invisible entre infant i infant mentre el docent pica la pulsació (audició interior)

- un infant llegeix el seu i tothom li repeteix.

- canviant de timbre, mai es pot repetir l'anterior.

També és interessant donar unes pautes a l'hora de crear lliurement, com per exemple: que acabi amb una negra, i que surti almenys unes semicorxeres.

6. Ritme i text

Fer exercicis d'imitació amb paraules d'un mateix ritme i buscar-ne de noves:

Per exemple: xocolata blanca (tiriti titi), llonganissa llarga, paperera negra...

Inventar-se un text de 4 pulsacions, picar el ritme, buscar textos nous que s'hi adequin. En aquest apartat us recomano moltíssim l'activitat que ha fet @lasenyoretajulia referent a cuiners, on havien de crear un menú i escriure el ritme dels plats ! Aprofiteu també per mirar totes les activitats de ritme que fa, que són molt originals i divertides.

7. Pica el ritme en una audició.

Practiquem 4 ritmes penjats a la pissarra/tirats al terra, escollits per tu per tal que combinin bé amb la música que posaràs després :). Els piquem 4 vegades cada ritme amb uns pals xinesos i després hi tornem amb música de fons. En aquest cas amb la cançó Fly away with me.


Us asseguro que els agrada molt aquesta activitat. Jo la vaig gravar durant el confinament per fer-la des de casa i aquest l'any l'he tornat a utilitzar. Però aquest any no els he posat el video ja que em tenen a l'aula !


Comentaris