PREPAREM LA BATUCADA PER CARNAVAL !!

 El mes de gener té programades les classes de batucada pels alumnes de cinquè, que són els encarregats de preparar el pregó amb les tutores, i la part de la batucada a música.

Com només tenim una hora a la setmana, hem de començar aviat per estar ben preparats i poder fer un bon espectacle davant de tota l'escola !

Com porto uns anys que es va desdoblar les linies de cinquè, al tenir uns 50 alumnes no disposo d'instruments per a tants nens i nenes, així que vaig començar a reciclar diferents objectes per utilitzar-los com a instruments i així poder fer participar a tots els alumnes del nivell.  I també els ensenyem a reutilitzar ! Tan important per la cura del planeta :)

Així tenim capses de pizzes o de sabates, pots de cacao o de llet de nadons, ous sorpresa amb arròs dins, pots de iogurts de tamany XL perquè són del menjador de l'escola...

Aixi que si no tens instruments per a tots els alumnes o bé a l'escola on estàs no té instruments, que res t'aturi per fer una batucada.

Com ho faig jo?
Doncs els reparteixo els instruments per grups i cada dia els ensenyo un o dos ritmes diferents, i a mesura que aprenem de nous, els enllaçem amb els que ja sabiem, fins fer una batucada ben llarga.
Els ensenyo cada sessió el cartell que tocarem. Primer per separat cada grup d'instruments, i després junts.

Al ritme de la introducció els alumnes tenen dos pulsacions de silenci, això és perque amb el xiulet la mestra improvisa dues pulsacions i els nens contesten les dues últimes.
- El ritme de HOLA COM ESTÀS es diu així perquè és la frase que practiquem per interioritzar el ritme. Uns diuen "hola com estàs" i l'altre grup contesta "Molt bé". D'aquesta manera després és mes fàcil que recordin el ritme.
- Atenció perquè amb el pot de cacao tenim dos instruments diferents segons si toquem a la tapa de plàstic o a la base metàlica !

Com veureu cada cartell té un nom: introducció, foc, indis, fútbol... això ens serveix per cambiar de ritmes. Als nens els dius el nom del que vols que facin o fas un gest i és més fàcil entrendre quin ritme hem de passar a fer. També els hi pots marcar amb el xiulet. És tan fàcil com fer el primer ritme amb el xiulet i ells ja saben quin ritme han de picar.


Per si voleu veure un petit exemple, cliqueu aquí

Us deixo els 8 cartells de ritmes a la meva pàgina de PPT

Si teniu complicitat amb els tutors, podeu fer que la resta de l'escola que fa de públic no estigui passiu, que hagin de contestar a algunes frases ja pactades dins del pregó. Amb l'ajuda dels tutors que l'ensenyaran a les tutories (si és que tu no entres a totes les classes), pots aconseguir que la batucada sigui 100% participativa.
Quan els nens de cinquè llegeixin la tornada del pregó (que s'han inventat ells), els nens hauran de cantar/cridar/tocar una resposta a la frase que ells diuen.
Per exemple:
Frase de cinquè: El Carnestoltes ja ha arribat
i tots contesten: i ja estem tots preparats!!!
Frase de cinquè: com cada any esperem aquest dia
i tots contesten: amb molt xivarri i alegria!!

I com contesten??
Doncs podria ser que els de cicle inicial contestin parlant dins d'un instrument que es fabricaran ells mateixos amb les tutores: el kazoo.
Els de cicle mitjà es preparan uns shakers i els faran sonar també mentre contesten marcant el ritme.
Els d'infantil com són els petits de la casa, portaran instruments de joguina per fer sonar també o tires de paper de diari per agitar a l'aire.
I els de sisè, que són els grans, seràn els encarregats de dir les frases per anar tirant dels petits :)
Aquests poden portar un llença-confeti pel final del pregó !!

Aqui us deixo un video per a que veieu que és molt fàcil preparar el kazoo:


I un llença-confeti també:


I els shakers:


Que gaudiu de la música de Carnaval !!

Comentaris